söndag 16 oktober 2016

När kroppen får en "parfymchock"

Jag har varit helt parfymfri ändå sedan jag började gå in i min ekobubbla. Jag började tidigt byta ut hygienartiklarna, slängde parfymerna jag hade och tog bort alla läskiga rengöringsmedel. Och sedan har det fortsatt. När jag hade städat eller tvättat så skulle det inte lukta någonting, då var det rent enligt mig.

Tyvärr är det inte doftfritt överallt där jag befinner mig. Och tyvärr har kroppen börjat reagera starkt när jag kommer i kontakt med parfym. Exempel på det är när jag går förbi Kicks, huvudvärk och svidande ögon. Ett annat exempel är de kliande utslagen som jag just nu sitter med på hela kroppen då mina kläder av misstag blivit tvättade med parfymerat tvättmedel.

Jag tror att reaktionen blir större ju mindre parfym man använder. När jag använde tonvis av produkter med olika doftämnen så reagerade inte kroppen alls. Men nu när den varit helt utan parfym så länge så är det som att den får sig en "parfymchock". Att den reagerar på att den har kommit i kontakt med något som den inte längre är van vid. Och det är just nu i detta tillfälle, kliandes, jag verkligen förstår vad parfym gör med min kropp. Att den absolut inte är hälsosam.

2 kommentarer:

  1. Det är verkligen lustigt att man blir mer känslig av starka dofter när man vant sig av med det. Min 6 åring råkade ta del handuk med sig hem från skolan. När jag skulle hänga upp den kände jag ju doften av sköljmedel, slutade med att jag hängde handuken ute då det stank i hela lägenheten. Hur kan man vilja att barnen ska stinka? Känns så fel.

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med! Och då har min ekoresa inte varit lika lång. Häromdagen hällde jag tillslut ut det sista av den stinkande handtvålen i ena badrummet och fyllde på med en eko-variant - det luktade för syntetiskt! Och loppiskläder får oftast ligga i ättiksbad för att få bort all sköljmedelslukt.

    SvaraRadera